torsdag 14. januar 2010

Ta vare på øyeblikkene!

Dagen i dag har gått mer smertefritt enn gårsdagen, vi har "stæsjet" plagg - Altså festet med nåler alle detaljer som skal applikeres på, klippet hjerter og gjort diverse forefallent. Vi fikk ikke klarsignal på at overlock'en var klar før kl 14, så vi dro og hentet den på slutten av arbeidsdagen.

Situasjonskomedie!
Det er i en hyggelig, liten butikk i Sandvika vi har kjøpt symaskinen. Det er travelt i butikken, og tydelig mange som syr! Vi kom inn i butikken, som var full av folk - Og det første som møtte oss i dag var en liten puddel som var veldig snusete på meg. Jeg er mer glad i mennesker enn dyr, så jeg viftet den høflig bort og begynte å snakke med damene som jobbet der isteden. Vi vurderer å kjøpe to symaskiner til, så vi har ordentlige arbeidsmaskiner i systua - Vi ble derfor stående og prate, og høre på butikkinnehaverens anbefalinger ifht vårt behov. Vi var forsåvidt ferdig snakket da en dame kommenterte at jeg hadde så fine strikkeplagg på meg. Jeg måtte selvsagt skryte av min mor, som er fantastisk flink å strikke! Jeg hadde på meg en kjole og en vest som hun har strikket til meg, og et skjerf som jeg har strikket selv. Jeg ble opptatt med å forklare damen  i butikken hvordan jeg hadde strikket skjerfet, og jeg syntes det var gøy å "skryte" litt!


Dagens antrekk

Jeg glemte tid og sted, inntil jeg hørte Hilde bak øret:
"Elin, kan vi gå nå? Denne maskinen er litt tung å bære på!"

Jeg avsluttet min monolog, og snudde meg mot Hilde - Som hadde betalt og var veldig klar for å gå. Jeg oppfattet ikke helt situasjonen der og da - men da vi kom utenfor brøt jeg ut i EKTE tårefyllt latter! Istedenfor å bære posen med symaskinen i hanken, så bar Hilde den i armene - Jeg skjønte derfor raskt at den måtte bli tung mens hun ventet på meg. Men, skråblikket ned sa meg at det var en helt annen grunn for at Hilde ønsket å gå! I skråblikket stod nemlig den lille puddelen og jokket på Hilde sin fot!!! Det var ingen rundt oss som reagerte - mens Hilde var ille berørt der hun stod med en tung symaskin i armene - Og en humpende hund på foten!

Jeg har gjort et forsøk på å skissere scenen:
"Hilde - en jokkende hund - en fot som desperat prøver å riste den av seg - en tung symaskin i armene, en Hilde som later som ingenting!" Veldig trist at vi ikke har et ekte fotografi av denne situasjonskomedien - Som har gitt oss begge en god dose T-Celler* i dag!




En god latter forlenger faktisk livet!
Basert på dagens erfaring, vil jeg dra frem litt "gammel kunnskap":

Jeg er utdannet legesekretær, og jobbet med faget (som interesserer meg veldig) på Friskvernklinikken i litt over 3 år. Selve faget er årsak til at jeg fikk flere 6ere - (skryt igjen, men det var SINNSYKT kult for meg som har et snitt på 4,8 fra videregående - som aldri har hatt noen 6'er før i hele mitt liv, å oppnå noe som engang var uoppnåelig -denne gang  fordi jeg var 100% interressert!). Det var verken på skolen eller Friskvernklinikken jeg lærte dette - Men, jeg leste en gang at: Med LATTER produserer kroppen positive hormoner og T-Celler. Wikipedia forklarer T-Celler slik:

T-lymfocytter er en gruppe lymfocytter som spiller en helt avgjørende rolle i organismens immunreaksjoner. Disse reaksjonene beskytter mot infeksjoner, mot virusangrepne celler, mot fremmede celler og vev og mot en del kroppsfremmede stoffer. T-lymfocyttene er ansvarlige for cellulær eller celleformidlet immunitet.
Likesom for B-lymfocyttene er det antigener som får T-lymfocyttene til å reagere. En undergruppe av T-lymfocyttene er de såkalte T-hjelpecellene. Noen av disse kan reagere med et gitt antigen og deretter styre reaksjoner og utvikling av både B-lymfocytter og av visse T-lymfocytter, som skal bli til såkalte T-angrepslymfocytter, T-drapsceller eller T-dreperceller. Ødelegges T-hjelpecellene, f.eks. slik det skjer om de infiseres med hiv, svekkes immunapparatet. Det kan eventuelt ende med fatalt resultat og gi sykdommen aids.

T-celleKonklusjon:  Disse lymfocyttene styrker immunforsvaret, hjelper deg i krisesituasjoner (på cellenivå) og det er jo ikke vanskelig å forklare da at - Latter = Økt T-celleproduksjon = bedre immunforsvar = Økte levealder!!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar