søndag 4. juli 2010

Slapp sommerdag!

Barnslig!
Egentlig skulle vi vært i Sverige denne helgen, på sommerfest, Thomas og jeg. Men typisk har min turnusbrannmann vært på vakt og barnevaktene er på ferie - sammen; Svigers+mor&Jon. Så jeg har vært hjemme med barna. Vi har hatt lite planer, det har vært deilig.. og det ER godt å slappe av hjemme! Men, jeg må innrømme at jeg har hatt et snev av ensomhetsfølelse i mangel på voksenfjas disse dagene (ok,sånn passe patetisk og barnslig) - Men, jeg har merket på barna at de syntes det var hyggelig å ha meg for seg selv. De to småtrolla krangler og gnager litt innimellom, så jeg har vært nødt til å være litt "strengemamma". Men stort sett har jeg vært herlig barnslig og har vi hatt noen morsomme episoder i sommervarmen! Nye minner!

En liten gründer?


Jeg fikk fotpleie av Stian mens jeg solbadet i dag, og det var riktig hyggelig men ikke billig! Stian kunne gjerne kjøpt hele Legobutikken om han hadde mulighet, og vil helst tjene penger på alt han gjør. Jeg må innrømme at jeg burde sett det for lenge siden at - Mye vil ha mer! Rommet hans er overfylt med lego, nok til å bygge et lite samfunn.. Men, han vil ha MER! Han spurte så søtt om jeg ville ha litt fotpleie fra hans sommerbod, og jeg takket ja. Han var snar med å gi meg prisen, som var 200kr per 5 min, men jeg skulle få 50% i sommer-rabatt så det ble bare 100kr. Jeg lot meg imponere av hans prosentregning, han skal jo tross alt bare opp i 2.dre klasse - Hva han kan!

Jeg var overopphetet, og fotpleien inkluderte spray med avkjølende vann fra springen! Jeg takket lett ja, og takstameteret gikk.. Han kommenterte:  "Dette var hyggelig - Å være snill mot mammaen sin - Etterfulgt av: "Nå har det gått 5 minutter til mamma, nå er vi oppe i 500 kroner og jeg har råd til MASSE Lego!" Det skal bemerkes at han ikke har lært klokka enda..


Generasjonsbildet
Da jeg startet å male, en februardag for 3 år siden, var ett av de første prosjektene et collage-bilde med tegninger fra min farfars gamle skisseblokk, noter fra min musikalske oldemor og udrag fra en malebok far hadde. Min farfar var fantastisk flink til å male og tegne, han hadde ingen utdanning (såvidt jeg vet) men i tillegg til å være velutdannet pølsemaker på heltid var han altså kunstner på fritiden. Far har engang sagt at han fikk et kunstnernavn i byen (Stavanger), men det skal jeg ikke bekrefte for sikkert. I allefall har veggen, som dette bildet var tiltenkt, endelig blitt GLAD!


I begynnelsen av min maleperiode var jeg langt mer fargerik, så grunnfargene på dette bildet var oransje. Jeg liker verken gult eller oransje, og jeg kan til dags dato ikke å forstå hvorfor jeg i starten av min "karriære" valgte farger som jeg egentlig ikke liker? Men etter at dette bildet nå har stått i kjelleren i 3 år, med oransje/gull baktoner, har det nå fått sitt ferdige preg denne helgen. Det er ikke ofte jeg lager bilder til meg selv, men dette er jo et bilde jeg ikke kan selge! Jeg skulle så gjerne også hatt innslag av min fars kunstneriske evner for å gi det en komplett generasjonstittel, han er også utrolig dyktig, men det får bli neste bilde..

For kunstinteresserte: Paynes Grey er min favoritt i 2010, samt Raw Umber - Som har vært med meg hele veien..

Lesesommer!
Det er fantastisk deilig å kople ut hverdagen med en god bok! De siste månedene har jeg klart å legge inn litt lesetid. Camilla Läckberg sine bøker har blitt mine favoritter, og jeg som trodde jeg ikke likte krim! Jeg har begynt på et par bøker om Harry Hole tidligere (Jo Nesbø) men, har ikke blitt fengslet. Kanskje han tiltrekker meg mer nå som jeg har kommet i en bedre lesemodus? Jeg har lest de to første bøkene til Läckberg; Isprinsessen og Predikanten. Jeg GLEDER meg til de neste, men har tatt pause fra spenningen med "Alkymisten" av Paulo Coelho og dagens bok som heter "Meg eier ingen" av Åsa Linderborg.

Alkymisten ble jeg fortalt var en fantastisk bok, den er en bestselger over hele verden - Men den "traff" meg ikke helt. Den handler om å følge hjertet sitt, se etter tegn på veien som går mens man følger og lager sin egen historie, og ikke minst handler den om å lære seg verdens språk. Jeg falt ut mot slutten, ble litt irritert - For; Ingen kan snakke med vinden, solen eller sanden for å utrette mirakler!
Har du lest den? Kom gjerne med innlegg!


Jeg fikk et tegn i dag (som Alkymistens læregutt leter etter), fra en som ikke ante at jeg nylig hadde avsluttet denne boken Alkymisten. Han sendte meg en link til Celine Dions sang: "Let Your Heart Decide". Alkymisten handler som nevnt om å følge hjertet sitt, og dette tegnet (hvis jeg kan kalle det dét) handler jo om det samme. Men, jeg er i en periode i livet nå hvor jeg ikke alltid kan følge hjertet mitt.. Så kanskje forstår jeg meg bedre på Alkymisten i fremtiden!?

Meg eier ingen!
Innimellom kvalitetidstid med barna i dag, har jeg fått litt tid til å komme videre i ukens bok:



Så langt er det en helt fantastisk bok, men den minner meg ofte om at jeg strøk i Historie på videregående - Så jeg har vært innom Wikipedia i dag for å bli klokere innen sosialisme, kommunisme og andre verdenskrig! En artig oppdagelse var at, nå var det langt mer interessant å lese om dette enn da jeg kom opp i historie muntlig og strøk i 1995! Ok, jeg skal innrømme at jeg ikke har fullstendig vitnemål grunnet historie-eksamen. Den ble uvesentlig pga kjærlighetssorg, og kjærlighetssorgen hadde ikke avtatt da jeg gjorde et forsøk på å ta den opp igjen! Intressen hadde heller ikke blitt større - For historie!

- Men, det har jo gått greit selvom; Jeg har jo fulgt hjertet mitt litt..

Elinklem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar