torsdag 22. juli 2010

Lukten av hverdag..
Jeg har vært en uke + litt til i stavanger med smågutta, og det har vært deilig med noen slappe dager sammen!




Solen har glimret med sitt fravær, med unntak av én dag – Hvor vi var på stranden like ved mitt barndomshjem.


Vi kom hjem til Bærum, og det var deilig å kjenne den vanlige huslukten!
Jeg synes akkurat dét er litt fascinerende – Hvordan luktesansen skaper minner og assosiasjoner!

Hvis jeg blar i arkivet ”barndomsminner” kan jeg stadig referere til lukter: Mormor&morfars hus: En lett sigarettdis og en tung lukt i den gamle sveitservillaen, en lett søt lukt i far sitt hus/mitt barndomshjem, en litt klam – innestengt lukt i den lille leiligheten vi bodde i på Halmstad/Rygge i 5 år.. Og duften av nytt hus da vi flyttet til Larkollen i 1987. Akkurat den lukten husker jeg veldig godt.. Hvordan det luktet på rommet mitt der jeg sov på en madrass på gulvet den første gangen. Fra innestengte 55 kvm til nye og luftige 367kvm! Magisk!

Det er vanskelig å beskrive lukter, men da jeg kom hjem på mandag var det lett å kjenne på lukten at jeg var hjemme! Vi hadde heldigvis husket å tømme søppelet før vi dro. Ikke at vi pleier å glemme det, men jeg husker en gang vi gjorde det.. Og det var ikke den vanlige lukten av å komme hjem!

Nye bokhyller..
Egentlig burde jeg løpt ned i kjelleren, vasket klær/huset og vannet blomster. Men, jeg fikk en impulsiv idé;

Jeg har blitt en flittig bokleser, og lurte på hvor jeg skulle ha "skrytehylle". Jeg liker å har blitt "en som leser bøker", jeg føler meg litt smart da - Hehe.. Så tankene løp, og jeg tenkte på flere løsninger da jeg endte på kurv/potetkasse løsningen! Jeg har lenge savnet et lunt preg i stua mi, og for noen ser dette kanskje litt "rotete" ut? Men, ved å henge noe oppunder taket fikk jeg dempet den åpne stemningen. Det ble superkoselig spør du meg, og utfordringen bli nå å ikke fylle inn for mye i kurvene. Jeg skal fortsette å lese mye bøker, men trenger ikke fylle alle hull!



Deilige arbeidsdager!
Jeg har vært i butikken i tre dager nå, og det har vært  ganske stille i lokalene. Det har vært venninner og kunder innom, men det er litt stille uten Hilde. Jeg har vært omgitt av barn og folk hele ferien, så jeg har vært langt fra ensom – Og, det har for så vidt ikke vært ensomt på jobb heller. Men, det er annerledes å jobbe alene enn når Hilde er der. Stemningen er mer livlig når vi er sammen, Hilde&jeg.


Har sydd ferdig et par visdomsord-kjoler!

Kjolen har et lett sommerpreg, og alle er applikert med ulike tekster og små detaljer..


..SommerKOS!
Jeg har jo sydd litt i ferien også, og fortsatte på inspirasjonen da jeg kom til butikken. Jeg kjøpte inn noen såkalte ”onepiece-dresser”, og har sydd de om og dekorert noen av dem. Jeg kjøpte ikke inn så mange, har solgt de 4 jeg har laget ferdig og har 6 igjen på lur - Som ikke er ferdige enda.. Så, jeg burde kanskje kjøpt inn flere!


I mangel på modeller i sommerferien har jeg stilt opp foran kamera selv..


Ikke så lett å se alle detaljer når bildene blir tatt i mørket..

Men, velkommen innom til Vøyenengtunet 11 -
Utvalget er ikke stort for tiden, så det er godt å være tilbake fra ferie -

Slik at hengerne blir fylt med nye, glade plagg!

Sommerklem fra ElinPelin

***

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar