mandag 3. mai 2010

Inspirasjon..

Det er mange nye erfaringer man skal høste når man lever i en kreativ og skapende hverdag! Erfaringer og ikke minst utfordringer..

Om inspirasjon..

Hva blir man inspirert av?

Jeg elsker kaffe!
Da jeg første gang ble invitert til å stille ut bilder (egentlig før jeg begynte å male) var mitt motiv en kaffekopp!
Det var ikke dette bildet, men av én kopp - og stort sett intet annet..


Personlig blir jeg inspirert av hverdager, ting jeg opplever..
Små gleder og følelser som kommer fra de gode opplevelsene jeg har (innimellom får jeg deilige bobler på innsiden, jeg tror det kommer fra hjertet, når jeg føler lykke) - disse ønsker jeg så gjerne at flere skal oppleve, og prøver å formidle dem på bilder og klær. Men jeg henter også inspirasjon fra ting jeg leser eller ser; Jeg får nye ideer og kjenner lyst/inspirasjon ut fra hverdagens opplevelser og inntrykk.


Hva ER inspirasjon?
Jeg er mest opptatt av den midterste av følgende; Den kunstneriske inspirasjonen!

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi:
Inspirasjon kommer fra latin inspirare, og betyr blåse, pust, ånde inn i eller åndedrag.
Begrepet brukes også i overført betydning for stimulans eller tilskyndelse til kunstnerisk eller annen åndelig virksomhet. Begrepet inspirasjon er et positivt ladet ord med flere betydninger:
* Innånding er innen medisin og fysiologi synonymt med inspirasjon, og referer til den delen av respirasjonen som består av at luften trekkes inn i lungene.

* Kunsterisk inspirasjon kan defineres som den inspirasjon som stimulerer til kreativitet, driv og motivasjon til å arbeide, produsere eller skape.

* Åndelig inspirasjon, kan defineres som den inspirasjon som gir en følelse av indre fred, eller en form for guddommelig kontakt.

Inspirasjon er en ting - Kopi er noe annet!


Kunst-terapeuten
I går hadde vi en kunde innom, og det viste seg at hun var en kunst-terapeut. En spennende dame, som tydelig hadde hatt ulike oppdagelser i livet sitt. Jeg elsker å møte slike mennesker!  
Ja, jeg synes også det er interessant med de som har kommet seg opp og frem i politikk- på skole, og i et rikt yrkesliv. Men, de som er rike på livet - Dét er spennende mennesker! Altså; Dere som har sett baksider av en glad hverdag, som har opplevd livets mange sider - Og, som har snudd det til noe positivt! Det siste var en digresjon, poenget er at; Denne damen begynte å snakke om nettopp temaet inspirasjon. Det viste seg etterhvert at denne damen er riktig så kreativ; Hun lager bilder og annet, hvor hun er inspirert av det som "treffer henne". Vi snakket litt om dette, for det er flere måter å "tolke" inspirasjon på. Jeg nevnte for henne at jeg IRRITERER meg over de som kopierer, og egentlig burde jeg ikke la meg irritere over dem. Som hun sa: "De mangler dessverre evnene, og innsikt i hva inspirasjon egentlig kan gi!"



Vi er i år 2010, og det er lenge siden noen fant opp hjulet! 
Det er vanskelig å unngå at noe av det man gjør kan minne om noe man har sett før. Jeg finner på ordtak selv -inspirert av annet jeg har sett eller lest, men jeg har ikke lest alle verdens ord - Så noen har sikkert laget liknende tekster før. INGEN eier ord, og de kan kombineres på uendelig mange måter. Men, jeg ønsker så gjerne å signere bilder med min signatur - Og ikke en annens. Så dersom jeg ser et ordtak jeg liker, så endrer jeg litt på det - Slik at det liksom blir litt "mitt". Men, jeg signerer alltid med forbehold - "Liknende tekster finnes selvsagt andre steder!". Når venner og venninner siterer noe, spør jeg alltid om jeg kan bruke det til noe positivt før jeg gjør det!


Om å være en inspirasjonskilde..
Jeg elsker å høre at jeg inspirerer andre til å være kreative, men jeg må innrømme at jeg blir skuffet når jeg ser at noen gjør forsøk på å kopiere. Skuffet fordi de ikke bruker inspirasjonen jeg ønsket å gi. Dersom jeg skulle ha et ønske om å kopiere Vebjørn Sand, som lager de vakreste bildene jeg kan tenke meg, så ville jeg jo ikke vært meg som stod bak disse bildene. Men en dårlig kopi av en annen! Kun Vebjørn Sand kan lage sine egne fantastiske bilder!

Fra Hjertet
Vi (Hilde&jeg) får også innimellom spørsmål om klærne våre FRA HJERTET, om vi har kopiert fra enkelte andre. Mange av kjolene våre har hjerteapplikasjoner, og hjerter finnes i MANGE varianter! Ene og alene pga hjertet, blir vi sammenliknet med andre. Ellers (synes vi selv) har vi funnet litt vår egen stil. Vi har ikke funnet opp nye plagg, men prøver å lage dem på vår måte! 

Ingen hjerter er like, hjerter er noe alle forbinder med kjærlighet og positivitet - Og våre hjerteapplikasjoner ble vår inngangsport til andres hjerter! Hjertet er noe vi alle har et forhold til, som vi startet å tegne helt fra vi begynte å skrive! Hvem husker ikke det? Hvem hadde ikke et hjerte tegnet på pennalet sitt? Så etter min mening er det med hjertet, som det er med ord: Ingen eier hjertet!

 Hjertebilde fra 2007

Mitt førsthjertebilde ser ganske annerledes ut enn slik hjertene mine ser ut i dag. Jeg har et helt spesielt forhold til mitt eget hjerte, som lever sin egen lille verden. Det er ganske snedig, med alle de funksjonene vår egen kropp har - Som vi ikke har kontroll over! Pust, hjertet, nervesystemet...

Vi har null kontroll på sinusrytmen eller hjertets liv. Da jeg startet å male hadde hjertet mitt like mye energi som bildet over her. Glødende, galopperende og varmt. Det er fortsatt varmt, men jeg har heldigvis mer kontoll på det enn før. Hjertet mitt har roet seg, jeg kjenner det bedre - Og, det gir ikke fra seg like mye ukontrollert energi som før. Det inneholder like mye glede, men er roligere. Og det viser også bildene jeg lager:

 Hjertebilde fra 2010

Noen av hjertebildene har flere farger, og mer energi enn dette 
- Men, de bærer alle preg av å være roligere!  DEILIG!
 

Verdens beste kollega, Hilde har også sin hjertehistorie - Og hun har også sine hjerter på bilder og klær. Hjertene våre er ikke like, og de har ulik bakgrunn. For "hjertekjennere", synes det at hjertene på klærne våre er ulike. De er ikke kopier av andres, men en utvikling av våre egne - Som fortsatt er i endring!


Vi får mange anbefalinger fra kunder, som tipser oss om plagg vi kan kopiere. Men, da ville vi mistet vår egen inspirasjon. Kopiering får de utenlandske og ellers andre grådige ta seg av, vi lager kanskje noe som kan minne om noe annet - Men, gjør alt vi kan for å sette vårt eget preg over det!

En perfekt sms tikket inn på min mobil i dag - Fra min HJERTEvenn Tonje:

Jeg ble meg selv, 
alle andre var opptatt!

 

4 kommentarer:

  1. Stå på jenter, uavhengig av hva folk måtte mene og si:) Misunnelse fører til mye ulme...(og kopi) har jeg lært, og det er sånt man kan irritere seg grønn over som du sier.

    Men jeg tror det vil forekomme så lenge man
    produserer noe, så her må man samle alle små krefter til å endre fokus:)

    Hjerter er noe mange liker på bilder og klær, men deres kjoler er så søte og forsterkende med tekstene deres..og helt unike:=) Nina er så fin i sin<3

    Forresten helt enig med deg Elin når det gjelder V.Sand:) Fantastiske bilder..

    Ha en fortsatt flott uke, og masse lykke til videre med prosjektene deres. Nå kan jeg kjøre selv, så jeg stikker plutselig innom,... håper jeg om ikke lenge:)

    God klæmklæm

    SvarSlett
  2. Jeg blir så glad når jeg ser at du legger inn små snutter med fremgang på FB, skjønner at det går bra for deg - Og jeg unner deg stor suksess Cecilie! :o)) Du er hjertelig velkommen innom til oss, vi har mange spennende prosjekter på gang - UTROLIG gøy! Hils så masse til Ninavenninnen din - En gang kan vi møtes på halvveien og drikke et glass tøysevann sammen? :o)

    SvarSlett
  3. Ja det går bra syns jeg, og jeg har troen på at jeg skal klare meg uten tryggheten i staten:)
    Men først skal kroppen og "maleredskapet" leges i et fryktelig rolig tempo, så er jeg klar til å få ut alt som bobler innvendig:)
    Det hadde vært utrolig koselig å møttes med litt skravlefnisevann som tilbehør!!:) Jeg er stadig i Oslo, så det er jeg helt sikker på ordner seg:)

    klæmklæm

    SvarSlett
  4. godt skrevet!!
    og så likte jeg veldig godt det første bildet ditt - med farger!! men jeg er en fargerik person..... :-)
    ha en glad dag!

    SvarSlett