onsdag 14. juli 2010

Kunsten å ikke kjede seg!

Fantastisk deilig med slappe sommerdager, og i dag har vi vært på stranden og fanget fregner! Det er lett å kose seg når solen skinner fra skyfri himmel!


Hvorfor må man gjøre noe hele tiden?
Selv i deilig sommersol går barna går lei etter en stund, begynner å småkrangle - Ok, litt påfyll av mat hjelper; Kjeks og frukt - Blodsukkeret stiger og de er i gang igjen! De kan holde ut i mange timer på glade sommerdagene, uten å måtte aktiviseres. Vi damene nyter slappheten som kommer over oss, og Thomas (35) kjeder seg lett. Det å kjede seg er jo forsåvidt også et syssel, så hvorfor ikke la det til å bli en aktivitet - Så blir det kanskje morsommere å kjede seg!?

Barna er vant til å aktiviseres til enhver tid i barnehage og på skolen, det er stadig snakk om mer tid til "Frilek", men hver dag når jeg henter Stian på SFO er hans første spørsmål: "Hva skal vi gjøre hjemme i dag mamma?" Hvis jeg kommenterer: "I dag skal vi ingenting, er det ikke deilig?" Han: "Åååå, kjedelig!"

Det er ALLTID tusen ting man kan gjøre for å unngå å kjede seg, og jeg sa til min storesøster da vi gikk hjem fra stranden i dag at, jeg kjeder meg virkelig aldri! Det har jeg ikke tid til! Hun stemte enig i, på sin vanlige positive måte! Det er ingen som forteller meg hva jeg skal gjøre, og jeg undres hvorfor det er slik at noen må få beskjed om hva de skal gjøre før de setter i gang med noe? Ikke fordi jeg alltid er så forbaska flink, eller at jeg gjør noe hele tiden (for det gjør jeg ikke). Men, når jeg har et høyt aktivitetsnivå til vanlig - Så gjør jeg da også noe når jeg ikke gjør noe, men jeg kjeder meg ALDRI! Jeg hviler bare.. og nyter det! Men, hvis jeg hadde hvilt til enhver tid, så hadde jeg nok kjedet meg...

Meg eier ingen..
Jeg er ferdig med å lese boken av Åsa Linderberg, og det var en vakker bok. Hvordan den blir tolket avhenger av deg som leser den, og jeg fikk ut litt hormoner fra tårekanalene der jeg kom litt i dypet av mine egne barndomsminner i hennes skildring fra oppveksten. Det var mange likhetstrekk med min egen og Åsas oppvekst, og i hennes beskrivelse av sin far kjente jeg igjen mange følelser jeg har tatt med meg på min egen vei. Boken kan anbefales på det sterkeste, og i henhold til overskriften er dette også et gledelig syssel hvis du noen gang skulle være i nærheten av å kjede deg!


Glad sommerdag fra Elin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar